Poliisihallitus. Kaikki pysyvästi ampumakelvottomat ja deaktivoidut aseet on rekisteröitävä. Näitä aseita on usein muistoesineinä ja perintöaseina kodeissa. Tällainen ase on ilmoitettava poliisille, tiedottaa Poliisihallitus.
Ilmoitukseen tarvitaan aseen tiedossa olevat yksilöintitiedot:
- asetyyppi
- merkki
- malli
- kaliiperi
- sarjanumero
- nykyinen omistaja tai haltija
Jos aseen nykyinen haltija on jo ilmoittanut aseen poliisille, sitä ei tarvitse ilmoittaa uudelleen. Aseen vaihtaessa omistajaa, uuden omistajan on aina tehtävä uusi ilmoitus 30 päivän kuluessa omistajan vaihdoksesta.
Sähköinen asiointi auttaa ilmoittamisessa syyskuusta alkaen
Kansalaiset voivat ilmoittaa ampumakelvottomaksi tehdyistä aseista poliisin sähköisessä asioinnissa Ilmoitus pysyvästi ampumakelvottomaksi tehdystä tai deaktivoidusta ampuma-aseesta -palvelussa 19.9.2023 alkaen. Palvelu ohjeistaa yksilöintitietojen kirjaamisessa. Se helpottaa ja nopeuttaa ilmoituksen tekemistä.
Ilmoituksen voi tehdä myös poliisiasemalla käymällä. Poliisiasemien yhteystiedot ovat poliisi.fi sivuilla.
Miksi näin – hoida ilmoitus ajoissa
Ampuma-aselain siirtymäsäännös edellyttää, että poliisille ilmoitetaan
- ennen 8.4.2016 pysyvästi ampumakelvottomaksi tehdystä
- tätä myöhemmin deaktivoidusta ampuma-aseesta.
Ilmoitus on tehtävä viimeistään 15.7.2024. Tämän jälkeen ilmoittamattoman aseen hallussapito on rangaistavaa. Jos siirtymäkaudella tällainen ampumakelvoton tai deaktivoitu ase vaihtaa omistajaa, ilmoitukset luovuttamisesta ja vastaanottamisesta on tehtävä jo 30 päivän kuluessa.