Itä-Uudenmaan poliisin tietoon on kuluneen syksyn ja talven aikana tullut muutamia tapauksia, missä etenkin iäkkäämpiä ihmisiä on lähestytty puhelimitse esiintyen pankin virkailijana. Puhelun aikana epäillyt ovat yrittäneet saada haltuunsa henkilöiden pankkikortteja- ja tunnuksia. Puhelut ovat tulleet ulkomaalaisista numeroista, kertoo poliisi
– Meillä on tällä hetkellä selvittelyssä muutamia tapauksia. Viimeisin tapauksista on viime viikonlopulta. Iäkkäämmälle miehelle oli lauantaina 13.12. soitettu puhelimitse ja esiinnytty pankin turvapalvelun virkailijana. Miestä oli yritetty erehdyttää luovuttamaan pankkikortti- ja tunnukset sekä matkapuhelin, kertoo tutkinnanjohtaja rikoskomisario Lasse Lagerbohm.
– Uhri oli aamulla tulleen puhelun aikana ehtinyt luovuttaa pankin virkailijana esiintyneellä henkilölle pankkikorttinsa numeron sekä pankkitunnuksensa. Epäilty oli puhelussa tiedustellut myös uhrin kotiosoitetta ja tullut hetkeä myöhemmin noutamaan uhrin matkapuhelimen, Lagerbohm jatkaa.
Tässä viime lauantain tapauksessa oli onni matkassa. Uhrin kotiin oli saapunut vieraaksi kaksi ystävää, joille uhri oli kertonut aamulla saamastaan puhelusta ja tapahtumista. Neuvokkaat ystävät olivat ryhtyneet heti toimiin ja auttaneet ystäväänsä sulkemaan tämän tilit sekä puhelimen liittymän, joka uhrilta oli kotiosoitteesta noudettu.
Erilaista petosrikosilmiöistä tiedotetaan ja varoitetaan lähes viikoittain. Petosrikoksia tekevät henkilöt keksivät koko ajan uusia tapoja huijata ja erehdyttää ihmisiä ja valitettavan usein kohteena ovat ikäihmiset.
– Ystäviä, tuttavia ja sukulaisia ja etenkin haavoittuvaisemmassa asemassa olevia henkilöitä ei voi liikaa varoittaa ja muistuttaa, että pankin virkailijat, poliisi tai muut viranomaiset eivät koskaan kysy pankkikortin numeroa tai pankkitunnuksia puhelimitse ja niitä ei missään tilanteessa tule luovuttaa ulkopuoliselle tuntemattomalle henkilölle, muistuttaa Lagerbohm.
Kuvituskuva.

