Inari. Kolmea matkustajaa järveltä 26.8. noutanut vesitaso oli onnettomuushetkellä ns. rullaamassa järven toiseen päähän, kun se kaatui. Kaikki neljä henkilöä pelastautuivat rantaan eikä kukaan loukkaantunut.
Koneen lastaamisen jälkeen kone oli aloittanut ns. rullauksen järven eteläpäähän, jossa sen oli tarkoitus kääntyä nokka kohti pohjoista/koillista vastatuuleen nousukiihdytystä varten. Rullauksen loppuvaiheessa ennen kääntymistä koneen kelluke/kellukkeet oli alkanut vajota. Lentäjä oli sammuttanut moottorin, mutta kone oli kääntynyt keula edellä ympäri ja alkanut upota. Lentäjä ja matkustajat olivat poistuneet koneen ovista veteen.
Tutkinnan perusteella järvellä oli navakka tuuli, mutta olosuhteet olivat kuitenkin lentotoimintaan soveltuvat, toteaa poliisi.
Lento-onnettomuustilanteissa poliisin tehtävä on suorittaa poliisitutkinta sen selvittämiseksi, onko asiassa syytä epäillä rikosta. Mikäli asiassa epäillään rikosta, tulee asiassa suorittaa esitutkinta.
Poliisitutkinnassa ei ole tullut ilmi seikkoja, joiden perusteella asiassa olisi syytä epäillä rikosta. Tutkinnan perusteella onnettomuuden syntyyn ovat vaikuttaneet koneen takaa puhaltanut navakka tuuli ja koneen kellukkeisiin mahdollisesti kerääntynyt vesi, joka on aiheuttanut kellukkeiden vajoamista.
Onnettomuustutkintakeskus (OTKES) ei ole ottanut tapahtumaa tutkittavakseen.