Helsinki. Kaapelivaurioita koskevan esitutkinnan aktiivinen alkuvaihe on lähiaikoina valmistumassa. Tutkinnassa ja tapahtumien selvittämisen keskiössä on mahdollisen tahallisuuden ja siihen vaikuttavien seikkojen arviointi, tiedottaa Helsingin poliisilaitos ja Keskusrikospoliisi.
Keskusrikospoliisi on saanut paikkatutkinnan pääosin valmiiksi Eagle S -säiliöaluksella, esitutkinnan kannalta vaadittavat takavarikot on suoritettu ja kaapelivauriokohtien vedenalainen tutkinta on pitkälti saatu päätettyä.
– Merenpohjasta 6.1. nostetun ankkurin tekninen tutkinta on valmistunut ja poliisin käsitys on, huomioiden ankkurin ominaisuudet ja löytöpaikka, että merenpohjassa kuvatun raahausjäljen loppupäästä nostettu ankkuri kuuluu Eagle S:lle. Poliisi epäilee teknisen tutkinnan perusteella, että ankkuri on irronnut ketjusta siinä vaiheessa, kun Suomen viranomaiset ovat kehottaneet säiliöaluksen miehistöä nostamaan perässä roikkuvan ankkurin ylös, kertoo tutkinnan yleisjohtaja, rikosylikomisario Risto Lohi Keskusrikospoliisista.
Eagle S ankkuri, pituus 4m, leveys 2,5 m, paino 11 tonnia. Kuva: Poliisi.
Esitutkintatoimet kuitenkin jatkuvat muilta osin. Epäillyn asemassa olevien miehistön jäsenten kuulustelut jatkuvat edelleen ja takavarikoidun materiaalin läpikäyminen on kesken. Rikosnimikkeet tutkinnassa ovat epäilty törkeä tuhotyö ja epäilty törkeä tietoliikenteen häirintä. Nimikkeitä on arvioitu yhteistyössä syyttäjälaitoksen kanssa ja heitä informoidaan tutkinnan etenemisestä.
– Keskusrikospoliisille on muodostunut esitutkinnan aikana suhteellisen tarkka kuva siitä, mitä Suomenlahdella on tapahtunut joulupäivän aikana. Yhtenä seikkana tutkinnan keskiössä on tahallisuuden arviointi, eli käytännössä se, miksi ja miten ankkuri on päätynyt roikkumaan aluksesta sekä miten aluksella on tuolloin toimittu. Tätä selvitetään esitutkinnassa käytössä olevilla keinoilla, Lohi sanoo.
Esitutkinnassa pyritään vastaamaan muun muassa kysymyksiin siitä, olisiko miehistön ollut syytä huomata ja reagoida siihen, että ankkuri roikkui laivan ulkopuolella liki sadan kilometrin matkan ajan. Lisäksi huomio kiinnittyy viranomaisten alukselta saamaan tietoon ankkurin tilasta tuona päivänä. Selvitystä halutaan myös siihen, mistä aluksen poikkeava liikehdintä meriliikenteen tilannekuvan (AIS) mukaan on johtunut.
Poliisin arvion mukaan esitutkinta tulee jatkumaan kuukausia. Esitutkinnan ollessa kesken tutkinnanjohto arvioi koko ajan käytettävien pakkokeinojen tarvetta, riittävyyttä ja kattavuutta. Tällä hetkellä alus on takavarikossa ja poliisilla on yhdeksän epäiltyä ja heidät on määrätty matkustuskieltoon. Alkuviikon aikana säiliöaluksella on vaihdettu miehistöä ja vaihdot ovat koskeneet niitä henkilöitä, joille ei ole matkustuskieltoa määrätty.
Esitutkintatoimien varmistamiseksi viranomaisten yhteinen operaatio jatkuu. Operaatiota johtaa Helsingin poliisilaitos ja sitä tukee Rajavartiolaitos. Keskusrikospoliisi vastaa esitutkinnasta.