Länsi-Uudenmaan poliisin partio tapasi raskaan liikenteen valvonnan yhteydessä ammattikuljettajan, joka ajoi ns. ”tuplavuoroa”. Hän oli kahden eri yrityksen palkkalistoilla ja ajoi saman vuorokauden aikana työvuorot molemmille yrityksille.
Ajo- ja lepoasetuksen mukaan kunkin ajovuorokauden aikana on pidettävä 11 tunnin yhtäjaksoinen lepoaika, jonka 3 kertaa viikossa saa lyhentää 9 tuntiin. Valvonnassa tarkastettavan 28 vuorokauden jakson aikana hänellä oli 12 eri kertaa huomattavasti vaadittavaa lyhyempi vuorokausilepo. Lepojen pituudet olivat 4h 37 min, 5 h 16 min, 5 h 54 min, 4 h 5 min, 4 h 11 min, 2 h 26 min, 5 h 6 min, 4 h 39 min, 3 h 28 min, 4 h 33 min, 5 h 43 min ja 4 h 5 min.
Toiminta oli ollut samanlaista ennen tarkastelujaksoakin, mutta valvonnassa käsitellään viimeistä 28 vuorokautta.
50-luvulla syntyneen kuljettajan toiminta on ollut omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa liikenneturvallisuudelle pitkään jatkuneen helteen ja vähäisten yöunien aiheuttaman väsymyksen vuoksi. Lepoajaksi tallentuu aika ajon päättymisestä seuraavaan ajon alkamiseen. Siirtyminen työpaikalta toiseen vähentää oleellisesti varsinaiseen lepoon käytettävissä olevaa aikaa.
Kuljettaja sai tuntuvan sakon ja hänet määrättiin väliaikaiseen ajokieltoon.