Itä-Suomen poliisilaitos valvoi työmatkaliikennettä viikolla 5, 27. – 31.1.2025 maanantaista perjantaihin ja valvontaa painotettiin aamuliikenteeseen.
– Yksi havainto valvontaan liittyen on, että kuljettajat käyttävät aamuisin melko korkeita ajonopeuksia ja tämän taustalla voi olla tunne, ettei poliisi valvo aamuisin liikennettä kovinkaan tehokkaasti, kertoo ylikomisario Petri Pahkin Itä-Suomen poliisista.
Pahkin neuvoo varaamaan työmatkaan riittävästi aikaa ja huomioimaan myös sään vaikutukset eli huonommalla ajokelillä kannattaa työmatkaan varata reilusti pelivaraa. ”Mattimyöhäseksi” ei pidä ryhtyä eli turha kiire kannattaa unohtaa myös töihin mennessä ja tärkeintä on turvallinen perille pääsy.
Pahkinin mukaan aamuliikenteessä, erityisesti moottoriteillä, korostuu myös riittämättömät turvavälit, jotka erityisesti liukkailla keleillä voi konkretisoitua useiden autojen kolareina.
Työmatkaliikenteen valvontaan käytettiin Itä-Suomessa yhteensä 383 henkilötyötuntia. Etelä-Savossa valvontaan kohdennettiin 135,5 tuntia, Pohjois-Karjalassa 121,5 ja Pohjois-Savossa 126 tuntia.
Ylinopeuksista kirjattiin yli 130 maksullista muistutusta
Valvonnan yhteydessä lievemmistä ylinopeuksista annettiin Etelä-Savossa 14 liikennevirhemaksua, Pohjois-Karjalassa liikennevirhemaksujen määrä oli 21 ja Pohjois-Savossa 20. Isommista ylinopeuksista kirjattiin päiväsakkoja ja niistä 30 kirjattiin Etelä-Savossa, Pohjois-Karjalassa 31 ja Pohjois-Savossa 20 eli yhteensä koko poliisilaitoksen alueella 81 sakkoa. Yhden kuljettajan nopeus oli Pohjois-Karjalan puolella niin suuri, että hänet mää-rättiin väliaikaiseen ajokieltoon vakavasta piittaamattomuudesta.
– Hyvänä asiana valvontaan liittyen voidaan todeta, että viikon aikana koko Itä-Suomen alueella ei tavattu yhtään törkeää ylinopeustapausta, Pahkin kertoo.
Valvonnassa tavattiin kolme epäiltyä rattijuoppoa ja neljä kortitonta kuljettajaa
Valvontaan liittyen liikenteestä tavattiin törkeään rattijuopumukseen epäiltyjä ajoneuvon kuljettajia yhteensä kolme ja näitä tapauksia oli Etelä-Savossa kaksi ja yksi Pohjois-Karjalassa. Pohjois-Savossa ei työmatkaliikenteestä tavattu yhtään epäiltyä rattijuoppoa. Lisäksi liikenteessä tavattiin 4 ajo-oikeudetonta eli ”kortitonta” auton kuljettajaa, joista kaksi oli Etelä-Savossa sekä kaksi Pohjois-Savossa.
Pahkinin mukaan turvavyöt olivat melko mallikkaasti kiinni työmatkaliikenteessä ja niihin ei poliisin tarvinnut juurikaan puuttua. Neljälle kännykän käyttäjälle ajon aikana kirjattiin liikennevirhemaksu, näistä tapauksista yksi oli Pohjois-Karjalan ja kolme Pohjois-Savon puolella.
Ajokeli oli viikolla melko haasteellinen, joka varmaan hillitsi pahimpia ylinopeuksia. Poliisi tulee jatkamaan itäsuomalaisten työmatkaliikenteen valvontaa pitkin vuotta.
Kuvituskuva.