Oulu. Kesällä muuttuneen tieliikennelain mukaan polkupyörää kuljetettaessa on käytettävä eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävää valaisinta ja taaksepäin punaista valoa näyttävää valaisinta, kun ajoneuvoa ajetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Valoja voi olla useampia ja ne voi kiinnittää joko pyörään tai pyöräilijään. Uusi asia aikaisempaan lainsäädäntöön on se, että pyöräilijän on käytettävä myös takana valoa, jonka tulee olla punainen.
Syksyn pimeys ja sadekelit ovat vaarallista aikaa erityisesti kevyelle liikenteelle. Oulun poliisilaitos huomioi muuttuneet valosäännökset ja on kohdentanut kuluneella viikolla valvontaa erityisesti valottomiin polkupyöriin. Valvonnan tavoitteena on ollut muistuttaa pimeällä näkymisen tärkeydestä. On virheellistä ajatella, että näkyvyys on riittävä, kun pyöräilee katuvalojen loisteessa, sillä vain valaistu pyöräilijä näkyy. Onkin tärkeää, että pyörässä on valot, heijastimet, toimivat jarrut ja soittokello, pyöräilijän kypärää unohtamatta.
Aiemmin toteutetuissa valvonnoissa on havaittu, että tietoisuus valojen pakollisuudesta ja hyödyllisyydestä on ollut pyöräilijöillä tiedossa, mutta syystä tai toisesta lamppua ei pimeällä ole ollut mukana. Valvontaviikon havainnot yllättivät poliisin kuitenkin positiivisesti, sillä ilahduttavan usealla oli asennettuna polkupyöriinsä sekä etu-, että takavalot. Moni oli pukenut yllensä lisäksi heijastinliivit, jotka tuovat lisäturvallisuutta.
Vaikka pyörien valottomuudesta jouduttiin kirjoittamaan useita seuraamuksia, oli suhtautuminen valvontaan positiivista, sekä ymmärtäväistä, ja valvontaa pidettiin tarpeellisena.
Puuttuvasta valosta pyöräilijä voi saada 40 euron liikennevirhemaksun tai kirjallisen huomautuksen. Oulun poliisi tulee tekemään pimeän aikana vastaavanlaista valvontaa pitkin syksyä koko Oulun poliisilaitoksen alueella.