Poliisi on ryhtynyt yhdessä yritysten kanssa uudenlaisiin toimiin katalysaattorivarkauksien vähentämiseksi. Lounais-Suomen poliisin aloitteesta isoimmat katalysaattorikierrätysyritykset vaativat jatkossa katalysaattorin myyjältä todistuksen laitteen alkuperästä. Tällä haluaan rajoittaa varastettujen katalysaattorien markkinoita ja torjua voimakkaasti kasvanutta varkausilmiötä.
Katalysaattorivarkauksien määrä on kasvanut hyvin voimakkaasti viime vuosien aikana. Esimerkiksi vuonna 2019 poliisi kirjasi koko Suomessa 40 katalysaattorivarkautta, kun vuonna 2021 niitä kirjattiin jo yli 2 800.
Kuluvan vuoden tilastot osoittavat, että varkaudet eivät ole ainakaan vähenemään päin.
Katalysaattorivarkauksien ennalta estämiseksi Lounais-Suomen poliisi ja suurimmat katalysaattorikierrätysyritykset ovat kehittäneet uuden toimintamallin: jatkossa katalysaattorin myyjältä vaaditaan todistus laitteen alkuperästä.
Todistuksena voi toimia esimerkiksi auton romutustodistus tai kuitti katalysaattorin vaihtotyöstä.
Kaikki neljä suurinta toimijaa mukana
Ostoketjun loppupäässä olevia katalysaattorikierrätysyrityksiä on Suomessa vain vähän. Poliisi on ollut yhteydessä neljään suurimpaan toimijaan, jotka ovat kaikki sitoutuneet yhteiseen tavoitteeseen, katalysaattorivarkausilmiön torjumiseen.
– Uusi toimintamalli perustuu vapaaehtoisuuteen ja yritysten omaan tahtoon varmistua siitä, että niiden haltuun ei päätyisi anastettuja katalysaattoreita, kertoo rikoskomisario Mika Paaer Lounais-Suomen poliisilaitokselta.
Paaer muistuttaa, että varastettua omaisuutta ostava yritys voi myös itse päätyä rikostutkinnan kohteeksi.
Alkuperän todistaminen on kaikkien etu
Uusi menettelytapa otetaan yrityksissä käyttöön syksyn aikana, viimeistään lokakuun alusta alkaen. Katalysaattoreiden alkuperätodistuksia tulevat jatkossa vaatimaan ainakin Suomen Katalysaattorikierrätys Oy, Kat-Metal Oy, Reteko Oy ja Kuusakoski Oy.
Pohjoismaissa toimivan Kat-Metal Oy:n toimitusjohtaja Teemu Piippo pitää alkuperän todistamista hyvänä asiana kaikille osapuolille.
– On kaikkien etu, että varastettujen katalysaattorien kanssa ei käydä kauppaa, Piippo toteaa.
Suomen katalysaattorikierrätys Oy:n toimitusjohtaja David Hyytinen huomauttaa, että varkausilmiö on myös yritysten riesa.
– Alkuperätodistus on helppo keino todentaa, että myytävä tavara on laillisesti myyjän hallussa, Hyytinen sanoo.
Poliisi on toiminut uuden toimintamallin alullepanijana mutta se myös jatkossa seuraa mallin toteutumista. Paaer arvioi, että katalysaattorivarkaudet tulevat vähenemään.
– Kun varastettujen katalysaattoreiden markkinoita rajoitetaan, ei katalysaattoreiden varastaminen enää samalla tavalla kannata.
Kustannuksia, harmia ja kodittomia katalysaattoreita
Katalysaattorit kiinnostavat varkaita niiden sisältämien arvometallien takia. Yhden katalysaattorin arvo voi olla muutamasta kymmenestä eurosta aina tuhanteen euroon.
Rikoksen uhrille varkaudet aiheuttavat kuitenkin huomattavasti suuremmat kustannukset, kun uuden katalysaattorin asennuksen lisäksi ajoneuvoa joudutaan varkauden jäljiltä usein myös korjaamaan.
– Yksittäisen teon rikosvahinko voi nousta useisiin tuhansiin euroihin. Katalysaattorivarkaudet aiheuttavat myös paljon vaivaa ja mielipahaa ajoneuvojen omistajille, Paaer toteaa.
Yhtenä ongelmana on lisäksi se, että ajoneuvon omistaja harvoin saa katalysaattoriaan takaisin – katalysaattoreissa kun ei ole minkäänlaisia yksilöiviä tietoja, joiden perusteella voitaisiin selvittää niiden alkuperä.
Tälläkin hetkellä Lounais-Suomen poliisilla on huomattava määrä rikostutkinnan yhteydessä takavarikoituja, ”kodittomia” katalysaattoreita. Ne liittyvät laajaan rikoskokonaisuuteen, jossa romuyrittäjän epäillään ostaneen suuria määriä anastettuja katalysaattoreita.