Itä-Suomi. Valvonnassa keskitytään suurten ylinopeuksien paljastamiseen lähinnä pääteillä sekä nuorten liikennekäyttäytymisen ja kokoontumisajojen valvontaan, tiedottaa poliisi.
– Nuorten aiheuttamien kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien yleisimpinä ajankohtina painottuu voimakkaasti perjantain ja lauantain välinen yö ja lähes yhtä voimakkaasti lauantain ja sunnuntain välinen yö, kertoo ylikomisario Petri Pahkin Itä-Suomen poliisista.
Pahkin kertoo, että ajonopeus on merkittävä riskitekijä kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa. Ajonopeudella on monenlaisia vaikutuksia kuljettajan toimintamahdollisuuksiin ja onnettomuuksien seurauksiin.
Nuorista (18-24-vuotiaat) kuolemaan johtaneen moottoriajoneuvo-onnettomuuden aiheuttajakuljettajista 64 prosenttia ajoi onnettomuushetkellä vähintään 10 km/h ylinopeutta. Tyypillisin välitön riskitekijä nuorilla kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa oli ajoneuvon käsittelyvirhe tai virheellinen ajotoiminto, joiden taustariskinä oli mainitut päihde tai ylinopeus tai ne yhdessä.
Nuorten välinpitämättömyys liikenneturvallisuutta ja liikennevalvontaa kohtaan on lisääntynyt
Nuoriin kuljettajiin liittyvät riskit kumpuavat muun muassa kokemattomuudesta ja kypsymättömyydestä. Nuorten kuljettajien onnettomuudet liittyvät usein esimerkiksi ylinopeuksiin, päihtyneenä ajamiseen, turvalaitteiden käyttämättömyyteen tai tieltä suistumisiin, mutta nämä seikat ovat enemmänkin ilmentymiä nuorten toiminnalle, jota ohjaavat muut juurisyyt.
– Riskikäyttäytymistä selittää tutkimusten mukaan asenne, kuten myös nuorten – erityisesti miesten – aivojen kehittymättömyys. Kehittymättömyys vaikuttaa siihen, että nuoret ovat valmiita ottamaan liikenteessä riskejä, jotka johtavat vakaviin onnettomuuksiin, Pahkin kertoo.
Poliisi on huolissaan nuorten käyttäytymisestä liikenteessä sekä nuorten arvomaailmasta liikenneturvallisuutta, muita tienkäyttäjiä ja poliisia kohtaan. Temppuiluja liikenteessä ihannoidaan ja kuvataan sosiaaliseen mediaan.
Pahkinin mukaan nuorten liikennekäyttäytymisessä välinpitämättömyys niin liikenneturvallisuutta kuin poliisin suorittamaa valvontaa kohtaan vaikuttaa lisääntyneen. Poliisi saa asiasta valvontapyyntöjä myös kansalaisilta.
Mopomiitit työllistävät entistä enemmän poliisia ja myös automiiteissä huomiota ovat herättäneet nuoret kuljettajat ja nuoret kyytiläiset. Joidenkin nuorten käytös poliisia kohtaan on havaintojen mukaan muuttunut negatiivisemmaksi, aggressiivisemmaksi ja epäasiallisemmaksi, poliisia kyseenalaistaen. Osa nuorista pyrkii toiminnallaan provosoimaan poliisia muun muassa takaa-ajoon.
Vanhemmat ovat esimerkkinä nuorille ja heillä on suuri vastuu siitä, miten nuori asennoituu liikenteen sääntöihin, turvallisuuteen ja valvontaan. Poliisi on havainnut, kuinka osalle vanhemmista soitettaessa vastaanotto saattaa olla välinpitämätöntä ja joissain tapauksissa jopa poliisia syyllistävää.