Poliisihallitus. Vastuun antaminen nuorille on tärkeää, mutta milloin sitä on liikaa? Vastuu urapolun luomisesta, itseohjautuvuudesta sekä oman osaamisen arvioimisesta liikenteessä on annettu nuorille itselleen. Eikä pelkästään osaamisen arviointia ole vastuutettu, vaan myös se, milloin nuori on riittävän kypsä auton rattiin liikenteeseen.
Poliisiylitarkastaja Pasi Rissanen ja tietoanalyytikko Mika Sutela Poliisihallituksesta pohtivat poliisin verkkosivulla julkaistussa blogissa nuorten liikennekäyttäytymistä sekä uuden ajokorttilain uudistuksen vaikutuksia liikenneturvallisuuteen.
Ajokortti-iän laskeminen 18 vuodesta 17 vuoteen lisää alaikäisten autonkuljettajien määrää liikenteessä, mikä puolestaan lisää Liikenneturvan mukaan nuorten liikenneonnettomuuksia ja heikentää nuorten liikenneturvallisuutta.
Blogin mukaan poliisi on huolissaan nuorten käyttäytymisestä liikenteessä ja arvomaailmasta liikenneturvallisuutta, muita tienkäyttäjiä ja poliisia kohtaan.
– Temppuiluja liikenteessä ihannoidaan ja kuvataan sosiaaliseen mediaan. Mopomiitit työllistävät entistä enemmän poliisia ja myös automiiteissä huomiota ovat herättäneet nuoret kuljettajat ja nuoret kyytiläiset. Nuorten käytös poliisia kohtaan on joidenkin havaintojen mukaan muuttunut negatiivisemmaksi, aggressiivisemmaksi ja epäasiallisemmaksi poliisia kyseenalaistaen. Nuorten toiminnalla pyritään provosoimaan poliisia muun muassa takaa-ajoon.
Eikä vanhempien esimerkistä ole paljon apua. Blogin mukaan poliisi on havainnut, kuinka vanhemmille soitettaessa vastaanotto saattaa useinkin olla välinpitämätöntä ja jopa poliisia syyllistävää.