Traficom. Auringon pysyessä taivaalla pidempään myös dronejen vilkkain lennätyskausi alkaa. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ja poliisi haluavat muistuttaa yhteisten sääntöjen noudattamisen tärkeydestä: vastuullinen lennättäjä tietää, missä ja miten dronea saa lennättää. Sääntöjen rikkomisesta voi seurata sakot – onnettomuuden seuraukset voivat olla vieläkin kalliimmat, muistuttaa Traficom.
Dronejen lennätyskauteen kannattaa valmistautua etukäteen: rekisteröityä drone-operaattoriksi, perehtyä lennättämistä koskeviin sääntöihin ja suorittaa koe. Rekisteröinti ei koske niitä käyttäjiä, jotka lennättävät alle 250 g painavia kamerattomia tai leluiksi määriteltyjä droneja.
”Droneharrastajille riittää yleensä kauko-ohjaajan A1/A3-verkkokokeen suorittaminen. Tähän mennessä noin 21 300 lennättäjää on perehtynyt itseopiskelumateriaaliin ja suorittanut kokeen. Yhteisiä pelisääntöjä noudattamalla huolehdimme omasta ja toisten turvallisuudesta”, sanoo johtava asiantuntija Olli Ahtola Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista.
Rekisteröitymisen jälkeen käyttäjän tulee merkitä sähköpostissa saapunut rekisteröintitunnus dronen runkoon, siten että se on selkeästi luettavissa. Jos haluaa lennättää 500–2000 gramman painoista dronea lähempänä kuin 150 metriä asuin-, liike-, teollisuus- ja virkistysalueista, tulee suorittaa verkkokokeen lisäksi valvottu lisäteoriakoe A2. Se on mahdollista useammalla paikkakunnalla.
Lennätä droneasi vain sallituilla alueilla
Kun olet lähdössä lennättämään dronea, varmista aina ensin, että suunnittelemallasi reitillä lennättäminen on sallittua. Suomessa on useita ilmailulta kiellettyjä ja rajoitettuja alueita, joihin kuuluu esimerkiksi ydinvoimaloita sekä maanpuolustukselle ja valtionhallinnolle tärkeitä alueita. Tällaisilla alueilla lennättäminen vaatii erillisen luvan. Pysyvistä ilmailun kielto- ja rajoitusalueista on säädetty Valtioneuvoston asetuksessa ilmailulta rajoitetuista alueista.
Suomen ilmatilaan perustetaan jatkuvasti myös tilapäisiä kielto- ja rajoitusalueita. Alueita voidaan perustaa esimerkiksi suuren yleisötapahtuman tai puolustusvoimien harjoitustoiminnan suojaamiseksi. Tieto perustetusta ilmatilan tilapäisestä rajoituksesta julkaistaan Fintrafficin lennonvarmistuksen ilmailutiedotuspalvelun sivustolla ilmailukäsikirjan lisäyksenä.
Traficom voi myös perustaa rajoittavia tai kieltäviä UAS-ilmatilavyöhykkeitä. Esimerkiksi lentokenttien läheisyyteen on lentoliikenteen suojaamiseksi perustettu tällaisia vyöhykkeitä, joissa lennättäminen dronella on rajoitettua. Tieto perustetuista vyöhykkeistä julkaistaan Traficomin droneinfo.fi-sivustolla.
”Viime vuonna Suomessa tapahtui seitsemän dronen aiheuttamaa läheltä piti -tilannetta, joista kolme johti vakavaan vaaratilanteeseen. Useimmiten dronea oli lennätetty selkeästi väärässä paikassa erittäin lähellä kiitotietä samaan aikaan, kun sille oli tulossa muita ilma-aluksia. Tapauksissa oli nähtävissä ymmärtämättömyyttä lentoturvallisuudesta tai selkeää piittaamattomuutta. Turvallista toimintaa lentokenttien läheisyydessä ei voi korostaa liikaa”, Ahtola painottaa.
Tällä hetkellä on olemassa myös yksi yksityinen karttapalvelu Aviamaps, josta on mahdollista tarkistaa suunnitellun lennon reitillä mahdollisesti olevat rajoitukset. Palvelu ei ole Traficomin hyväksymä tai valvoma. Virallisen tiedon löydät aina ais.fi-palvelusta ja droneinfo.fi-sivustolta.
Poliisi valvoo dronelennätyksiä – huolimattomuus voi käydä kalliiksi
Dronea tulee lennättää 120 metrin alapuolella, ja lennättäjän on pidettävä näköyhteys droneen. Jos aiot kuvata dronella, älä katsele kotirauhan suojamaa aluetta tai muutenkaan lennätä toisten kotien yläpuolella häiritsevästi. Älä myöskään lennätä ja kuvaa onnettomuuspaikoilla, sillä yksityisyyden suojan rikkomisen lisäksi se saattaa aiheuttaa vaaratilanteita pelastushenkilökunnalle.
Poliisi valvoo dronelennätyksiä osana omaa tehtäväaluettaan. ”Käytännössä poliisin suorittama dronevalvonta ja siinä ilmeneviin rikoksiin puuttuminen voidaan rinnastaa perinteiseen liikennevalvontaan: poliisi tekee itse havaintoja partioinnin ohessa ja saa yleisöilmoituksia hätäkeskuksen kautta. Lisäksi poliisi selvittää erilaisia droneihin liittyviä rikosepäilyjä esitutkinnassa”, kertoo poliisin miehittämättömän ilmailun valtakunnallinen koordinaattori, ylikomisario Sami Hätönen.
Miehittämättömässä ilmailussa voi syyllistyä useisiin eri rikoksiin, kuten esimerkiksi liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja ilmailurikkomukseen. Yleisimmin dronella tehdyistä rikoksista on ollut seuraamuksena sakkorangaistus. Lisäksi rikoksentekovälineenä käytetty drone voidaan tuomita valtiolle menetetyksi
”Dronen lennättämisessä tulee noudattaa tarkoin sääntöjä. ja lisäksi mahdollisesta onnettomuudesta saattaa aiheutua merkittäviä henkilö- tai omaisuusvahinkoja”, muistuttaa Hätönen.
Traficom kampanjoi toukokuun ajan turvallisen dronelennättämisen puolesta. Lisätietoa turvallisesta lennättämisestä, rekisteröitymisestä ja kokeen suorittamisesta löydät osoitteesta droneinfo.fi.