Norja. Evenesin lentoasema sijaitsee Narvikin ja Harstadin puolivälissä ja sillä on vuosittain lähes 800 000 matkustajaa. Uudesta vuodesta alkaen lentoasema jakaa kiitotien puolustusvoimien kanssa.

Norjan uudet F-35 -hävittäjät pitävät kovaa melua, Lentoyhtiö Widerøe uskoo, että se voi olla haitallista sekä matkustajien että Evenesin työntekijöiden terveydelle. Samaan aikaan Avinor ja puolustusvoimat ovat eri mieltä siitä, kuinka paljon melutoimenpiteitä tarvitaan, kirjoittaa NRK Nyheter laajassa artikkelissaan tänään 25.11. 2021.

Tammikuun alussa F-35 ottaa Naton valmiustilan pohjoisessa. Tehtävää on suorittanut F-16 Bodøsta 40 vuoden ajan. Tämä tarkoittaa, että hävittäjien on voitava nousta siiville milloin tahansa, kun Norjan ilmatilan lähellä havaitaan tuntematonta toimintaa.

Syyskuun puolivälissä lentoyhtiö keskeytti aseman liikenteen kolmeksi päiväksi ja antoi puolueettomalle yhtiölle Avonovalle melumittaukset ja riskianalyysin teon lentoaseman eri osista

Tulokset ovat saaneet hälytyskellot soimaan lentoyhtiössä.

– Olemme vakavasti huolissamme matkustajistamme ja  työntekijöistämme. Heillä on riski saada pysyvä kuulovaurio melulle altistumisen jälkeen, sanoo viestintäjohtaja Silje Brandvoll NRK:lle.

Vaarallisen voimakasta melua F-35:stä lähtee pääasiassa täydellä jälkipolttimella tapahtuvan lentoonlähdön aikana. Tällöin siviililiikenteen toiminta on riippuvaista siitä, pystytäänkö koneeseen nousu tai poistuminen pysäyttämään hävittäjien lentoon lähdön ajaksi.

Sintefin Ørlandin päälentokentällä tekemien mittausten mukaan F-35:n melutaso on 7 desibeliä korkeampi kuin F-16:n, kun se lähtee lentoon jälkipolttimella. Tämä tarkoittaa, että jos viisi F-16:ta lähtisi lentoon täsmälleen samaan aikaan, ne antaisivat suunnilleen saman melutason kuin yksi F-35, Sintefissä ääntä tutkiva Idar Nilsen Granøien on kertonut aiemmin NRK:lle.

Kuulovaikutelman kannalta se vastaa Melun kaksinkertaistamista Sintefin mukaan. F-35:n ääni kantaa pidempään ja bassohumina kantaa kauemmaksi. Yli 115 desibelin melu voi aiheuttaa kuulovaurion.

Silje Brandvollin mukaan Widerøe mittasi 106 desibeliä matkustajakoneen sisällä takaosassa oven ollessa kiinni. Mittaukset lentokoneen ulkopuolelta osoittavat jopa 138 desibeliä.

– Yli 130 desibelin melu ei ole sallittua, ja se voi aiheuttaa pysyviä kuulovaurioita ja tinnitystä, Brandvoll korostaa.

Matkustajien suojaamiseksi Widerøen on varmistettava, ettei ketään ole ulkona F-35-koneen ollessa toiminnassa.

– Melu tarkoittaa, että matkustajat on pidettävä koneen sisällä tai terminaalissa. Tämä aiheuttaa meille suuria häiriöitä toiminnassa, Brandvoll sanoo NRK:lle.

Brandvoll kertoo, että Widerøen verkoston liikenne on tiukasti ajoitettu. Jos Evenesillä tulee viivettä, se leviää koko Pohjois-Norjaan.

– Taloudellisesti tämä on merkittävä haitta, mutta huolestuttavinta on, että altistamme matkustajat merkittäville terveysvahingoille, emmekä ota sitä riskiä, hän sanoo.

Widerøen tähänastinen kokemus on, että heillä on vähintään pari katkosta päivässä, kun F-35 liikennöi Evenesissä.

SAS on myös kohdannut meluhaasteita F-35:n kanssa Evenesissä.

– Jaamme Widerøen huolen melusta ja odotamme, että toimenpiteitä toteutetaan matkustajien suojaamiseksi. Kaksi kertaa matkustajia on jouduttu pidättelemään koneessa, jotta he eivät altistuisi riskeille, sanoo lehdistöpäällikkö John Eckhoff SAS:sta.

Lentoasemalla on perustettu järjestelmä, jossa varoitetaan näyttöjen ja kaiutinjärjestelmien avulla  F-35-koneen noustessa. Noin 500 pysäköintipaikkaa on suljettu. He ovat myös luoneet järjestelmän, jossa lentoaseman ruutuihin ja kaiutinjärjestelmiin kuuluu varoitus, kun F-35-lentokoneen on määrä lähteä lentoon. Näillä toimenpiteillä varmistetaan matkustajien kuulo lyhyellä aikavälillä.

– Olemme kuitenkin tunnistaneet järjestelmästä myös joitain heikkouksia. Voi tulla äkillisiä ja odottamattomia tapahtumia, kuten keskeytynyt laskeutuminen, josta ei ole mahdollista ilmoittaa.

Nämä kaikki ovat kuitenkin lyhyen tähtäimen toimenpiteitä. Pitkällä tähtäimellä edessä on kymmenien miljoonien kustannukset muun muassa rakennusten lisäeristyksistä ja uusista rakennuksista.

Norjan siviili-ilmailulla ja puolustusvoimilla on nyt eri näkemykset siitä, kuka näistä kustannuksista vastaa.

Lue koko uutinen täältä: https://www.nrk.no/nordland/wideroe-vurderer-a-droppe-evenes-pa-grunn-av-stoy-fra-f-35-1.15741284

Kuvat: NRK Nyheter.

***

Lockheed Martin F-35 on ehdolla myös Suomen tulevissa hävittäjähankinnoissa.

Aiheeseen liittyen