torstai, 14 elokuun, 2025

Poliisi muistuttaa tarkkaavaisuudesta verkkokauppaostoksilla – tiedä minne tietojasi syötät ja miksi

Poliisin ennalta estävä toiminta: Sosiaalisen median alustoilla käyttäjälle näkyy paljon mainoksia verkkokaupoista, sijoitusalustoista ja muista palveluista. Poliisin tietoon on tullut useita rikosilmoituksia petoksen yrityksistä ja toteutuneista rikoksista, jotka ovat saaneet alkunsa mainoksen klikkauksesta sosiaalisen median alustoilla, tiedottaa Sisä-Suomen poliisilaitos.

Poliisi kehottaa tekemään huolellisia tarkistuksia ja selvityksiä ennen luottamuksellisten tietojen syöttämistä internetiin, etenkin jos kyseessä on ennalta tuntematon palvelu tai vastikään tietoon tullut mainoksen kautta saatu linkki.

– Kannattaa kiinnittää huomio esimerkiksi tuotteen poikkeuksellisen edulliseen hintaan, suuriin pikavoittoihin ja kohteisiin, jonne tulee kirjautua pankkitunnuksin tai mobiilivarmenteella, Sisä-Suomen poliisilaitoksessa toimiva Tietoverkkoavusteisten rikosten tutkintayksikön rikoskomisario Markku Laakso toteaa. – Myös pankki- tai luottokortin tiedot kiinnostavat rikollisia. Houkutteleva mainos verkossa tai sosiaalisen median alustoilla ylipäänsä ei ole lupaus laillisesta toiminnasta. Se voi olla liian hyvää ollakseen totta. Klikkaus ja omien tunnistetieojan antaminen voi johtaa varojen tai luottamuksellisten tietojen menettämiseen, Laakso jatkaa.

Rikoskomisario Laakso on kokenut myös omakohtaisen läheltä piti -tilanteen verkkokauppaostoksilla. – Facebookissa mainostettiin loppuunmyyntiä ja halpaa tuulipukua. Kiinnostuin ja aloin tekemään tilausta. Vinkkasin vaimolle, että tilaapa sinäkin halpa tuulipuku. Hän sanoi siihen heti, että tuohan on petos. Tutkiskelin sivustoa sitten tarkemmin ja tulin itsekin samaan lopputulokseen. Kyseessä oli jonkin helsinkiläisen kaupan loppuunmyynti – tai siis siihen liittyvä valesivusto.

Miten vältän tai pienennän riskiä verkkokaupoissa ja myyntipalstoilla?

Tehdessäsi kauppoja yksityishenkilön kanssa verkon ja osto- ja myyntipalstoilla, ota huomioon:

  • Tee kaupat mieluiten kasvotusten.
  • Pyydä myyjältä nähtäväksi ostokuitti tai muut tositteet arvokkaammasta omaisuudesta, esimerkiksi polkupyörästä.
  • Älä siirrä rahaa myyjän tilille, jos kauppa vähänkin epäilyttää.
  • Henkilömyyjän kiire ja epäilyttävän alhainen hinta voivat olla merkki huijauksesta.
  • Muista, että kuluttajansuoja ei koske kahden yksityishenkilön välisiä sopimuksia.
  • Tarkasta tuote rauhassa ennen lopullista kaupan tekoa.

Kun asioit yritysten verkkokaupoissa, on hyvä muistaa:

  • Älä tee tilausta, jos et ole lukenut toimitusehtoja tai ymmärtänyt niitä.
  • Selvitä perustiedot yrityksestä. Löytyykö niitä? Kenen kanssa teen sopimuksen ja miten saan yritykseen yhteyttä? Pitäisi selvitä ainakin yrityksen nimi, postiosoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite.  Älä käy kauppaa pelkän postilokero- tai internetosoitteen kanssa, vaan varmista, että yritys kertoo myös katu- ja sähköpostiosoitteensa. Suhtaudu aina varauksella yrityksiin, jotka eivät anna oma-aloitteisesti yhteystietojaan.
  • Selvitä rauhassa mitä tuote sisältää ja mitä se maksaa? Miten maksu tapahtuu ja millä ehdoilla?
  • Tutki mitkä ovat toimitusehdot ja mainitaanko niissä tuotteeseen liittyviä rajoituksia tai yllättäviä ehtoja?
  • Onko kyseessä kertatilaus vai sitoudunko kestotilaukseen?
  • Miten tilauksen voi peruuttaa tai palvelun sulkea?
  • Jos epäilet yrityksen tai yksityisen myyjän / ostajan luotettavuutta, etsi esimerkiksi internetin keskustelupalstoilta muiden kokemuksia yrityksestä. Huomioi, että tälläkin keinolla voidaan antaa väärää tietoa huijareiden toimesta.
  • Jos yritys tarjoaa ainoana maksuvaihtoehtona ennakkomaksua pankkisiirrolla, riskisi on kaikkein suurin silloin, kun tuotetta ei toimiteta tai yritykseen ei saa yhteyttä.
  • Jos maksat luottokortilla, voit ongelmatilanteissa vaatia myyjän lisäksi hyvitystä aina myös luotonantajalta.
  • Älä luovuta pankkitili- tai luottokorttitietojasi, jos et ole varma vastaanottajan luotettavuudesta ja maksamisen turvallisuudesta.
  • Kiinnitä huomiota maksutapahtuman suojaamiseen. Maksuympäristön turvallisuudesta kertoo esimerkiksi suljettu lukko tai ehjä avain selainsivusi alareunassa tai www-osoitteen http://-etuliitteen loppuun ilmestyvä s-kirjain (https://).
  • Tarkista, mitä yritys ilmoittaa henkilötietojen käytöstä ja suoramarkkinoinnista, ja mieti mitä tietoja itsestäsi haluat antaa. Yleensä verkossa kannattaa antaa vain sellaisia tietoja, kuin asioiminen edellyttää.
  • Tulosta ja säästä tilauksesi ja tilausvahvistuksesi sekä kaupan ehdot. Näin säilytät itselläsi tositteet siitä, mitä on sovittu. Verkkosivujahan on helppo muuttaa.

Verkko-ostamisen muistilista Euroopan kuluttajakeskuksen sivuillaLinkki toiselle sivustolle.

SAMANKALTAISET UUTISET

LUETUIMMAT 24h

Kommentoidut

UUSIMMAT