Itä-Suomi. Jalkautumalla kouluille ja päiväkoteihin poliisi haluaa madaltaa yhdenpitoa lasten, nuorten ja poliisin välillä sekä tehdä poliisia ja poliisin työtä tunnetummaksi lasten ja nuorten keskuudessa.
Poliisi lisää merkittävästi läsnäoloaan kouluissa tämän vuoden aikana. Poliisipartiot jalkautuvat muun valvonnan yhteydessä koulujen ja päiväkotia läheisyyteen keskustelemaan lasten ja nuorten kanssa. Itä-Suomen alueella näitä poliisipartioiden kouluille jalkautumisia on tehty jo 250 kertaa, kertoo poliisi.
– Kouluille jalkautumisten lisäksi poliisin maakunnalliset koulukoordinaattorit ovat olleet yhteydessä Itä-Suomen alueen kouluihin ja sopineet rehtoreiden sekä koulujen nimeämien yhdyshenkilöiden kanssa tiedonvaihto- ja yhteistyötoimenpiteistä ongelmatilanteissa, kertoo rikoskomisario Minna Väistö Itä-Suomen poliisista.
Väistön mukaan koulujen kanssa on käyty läpi muun muassa millaiset tapahtumat ovat koulun itsensä hoidettavia asioita ja millaisissa tapauksissa on syytä olla yhteydessä poliisiin. Tätä työtä on toki tehty jo aiemminkin, mutta nyt yhteistyöstä on sovittu tarkemmin ja tällä varmistetaan myös se, että kaikilla kouluilla on yhdenvertaiset kontaktit poliisiin.
Tällä hetkellä poliisin koulukoordinaattorit ovat olleet yhteydessä jo yli 80 prosenttiin Itä-Suomen oppilaitoksista ja jäljellä oleviin kouluihin ollaan yhteydessä vielä tämän kevään aikana.
– Poliisi teki kouluille myös kyselyn, jossa tiedusteltiin muun muassa koulujen toiveita siitä, millaista yhteistyötä koulut poliisilta haluavat. Kyselyyn vastasi noin 80 prosenttia Itä-Suomen kouluista ja 58 prosentissa vastauksissa toivottiin poliisin jalkautumista sekä 48 prosentissa poliisin läsnäoloa kouluilla. Kyselyyn vastaajista 36 prosenttia toivoi poliisilta myös konsultaatiota sekä 19 prosenttia apua ongelmanratkaisuihin. Tällä alkuvuodesta käynnistyneellä hankkeella poliisi haluaa vastata näihin koulujen toiveisiin, Väistö toteaa.
Väistö kertoo, että hanke jatkuu myös kesän jälkeen syyslukukaudella ja tuolloin esimerkiksi jalkautumisia voidaan kohdentaa tietojohtoisemmin. Tämän mahdollistaa nyt kevätlukukaudella koordinaattorityöstä sekä jalkautumisista saadut tiedot kouluista sekä alueista, joiden kanssa yhteistyötä tulee edelleen syventää.
Kuvituskuva.