Länsi-Uudenmaan poliisilaitokselle on tullut viime aikoina useita ilmoituksia, joissa henkilöt ovat vastaanottaneet puheluita poliisina esiintyneen henkilön toimesta.
Puhelussa on kerrottu, että asianomistajan pankkitiliä on yritetty käyttää ulkomailla tai että asianomistajan nimissä olisi haettu ulkomailta käsin lainaa. Puhelut on tämän jälkeen yhdistetty ”pankin henkilökunnalle”, kertoo poliisi.
− Puheluissa on voitu tiedustella asianomistajan pankkitunnuksia. Vaihtoehtoisesti asianomistajalle on voitu ilmoittaa, että hänen nimiinsä avattaisiin uusi tili, jonne asianomistajan tulisi siirtää varat turvaan. Todellisuudessa varoja ei ole siirretty asianomistajan uudelle tilille, eikä asianomistajalla ole ollut enää pääsyä varoihinsa siirron jälkeen, kertoo rikoskomisario Janne Saari.
Puheluissa on voitu myös varata näennäisiä kuulusteluaikoja poliisilaitoksille tai esimerkiksi pankkeihin. Tämän avulla on pyritty luomaan mielikuva siitä, että kyseessä olisi todellinen poliisi tai pankin työntekijä.
Poliisi haluaa muistuttaa kansalaisia, että pankki tai mikään muukaan viranomainen ei koskaan pyydä pankkitunnuksia puhelimitse. Poliisi tai pankki ei myöskään pyydä siirtämään varoja turvatileille tai muillekaan tileille.
Epäilyttävissä tilanteissa kansalaisten tulee olla yhteydessä poliisiin sekä omaan pankkiinsa ja selvittää, että onko kuvatun kaltainen tilanne todella olemassa. Oman pankkisi yhteystiedot löydät helposti internetistä.