sunnuntai, 24 marraskuun, 2024

Poliisia huolestuttaa nuorten kasvanut piittaamattomuus liikenteessä

Poliisihallitus. Kovien ylinopeuksien eli nopeusrajoitusten yli 50 kilometrin ylitysten määrät ovat lisääntyneet kuluvan vuoden aikana reippaasti. Erityisen huolestunut poliisi on nuorten miesten piittaamattomuudesta omasta ja muiden turvallisuudesta liikenteessä.

Koronaepidemian aikana (viikot 12-21) poliisi on kirjannut 1395 törkeää liikenneturvallisuuden vaarantamista, joista suurin osa on nopeusrajoitusten rikkomisia. Vastaavasti viime vuonna samaan aikaan lukumäärä oli 924.

Poliisin tilastoista ilmenee, että rikoksesta epäillyistä miehiä oli 1275 ja naisia 120. Vaikka naisten osuus onkin huomattavasti pienempi kuin miesten, naisten törkeiden liikenneturvallisuuden vaarantamisten määrä on suhteellisesti kasvanut huomattavasti enemmän kuin miesten viime vuoden tilanteeseen verrattuna (kasvua naisten kohdalla 79 prosenttia ja miesten 49 prosenttia).

Epäiltyjen miesten määrien osuudessa ikäryhmittäin tarkasteltuna ovat kasvaneet erityisesti 15-17 -vuotiaat (114 tapausta, kasvua 64), 18-20 -vuotiaat (331 tapausta, kasvua 116), 21-24-vuotiaat (241 tapausta, kasvua 75) ja 25-34 -vuotiaat (294 tapausta, kasvua 88).

Epäiltyjen naisten määrien osuudessa ikäryhmittäin tarkasteltuna ovat kasvaneet erityisesti 15-17 -vuotiaat (10 tapausta, kasvua 10), 18-20 -vuotiaat (35 tapausta, kasvua 19) ja 21-24-vuotiaat (28 tapausta, kasvua 13).

Turvalaitteet eivät estä vammautumisia ja kuolemia

Poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Kallion mukaan poliisi on erittäin huolestunut kehityksestä. Jotakin hänen mielestään olisi tehtävä, mutta mitä?

Kallio korostaa kuljettajan asenteen merkitystä.

– Koviin ylinopeuksiin ei syyllistytä vahingossa vaan ne ovat aivan tietoisia kuljettajan valintoja. Toisin sanoen asenne liikenneturvallisuutta kohtaan ei ole kunnossa, hän sanoo.

Onnettomuuden sattuessa kovilla nopeuksilla seuraukset ovat yleensä kohtalokkaita.

– Ajoneuvojen kehittyneetkään turvalaitteet eivät pysty estämään uhrien vammautumista tai jopa menehtymistä. Tämä tulisi aina olla takaraivossa kaikilla kuljettajilla, Kallio sanoo.

Kallio muistuttaa, että törkeissä liikenneturvallisuuden vaarantamisissa myös sanktiot ovat merkittäviä. Tavanomaisin sanktio on sakko (yli 80 prosentissa tapauksista) sekä lisäksi pitkä ajokielto. Päiväsakkoja määrätään yleensä keskimäärin noin 60.

Kallion mielestä lainsäätäjän kannattaisikin pohtia, miten nuorten miesten piittaamattomuuteen voitaisiin puuttua lainsäädännön keinoin, kun valistus ja muut keinot eivät näytä tuottavan tulosta.

– Kyseeseen saattaisivat tulla ylikomisario Dennis Pastersteinin jo aikaisemmin tekemät ehdotukset eli jonkinlaiset tekniset rajoittimet tai nopeuden tallentimet. Yksi mahdollisuus olisi myös rajoittaa nuorten henkilömäärää autoissa viikonloppuiltaisin.

Nuorten rattijuopumusten määrät kasvussa

Kallion mukaan huolestuttavia ovat myös nuorten rattijuopumusten määrät.

Poliisin tietoon tulleiden alle 25-vuotiaiden rattijuopumukset ovat lisääntyneet alkuvuoden aikana lähes 14 prosenttia viime vuoden tilanteeseen verrattuna. Huumausaineet liittyvät jopa 61,5 prosenttiin alle 25-vuotiaiden rattijuopumuksista.

KOMMENTOI UUTISTA

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

SAMANKALTAISET UUTISET

LUETUIMMAT 24h

Kommentoidut

UUSIMMAT