Poliisihallitus. Poliisille on maaliskuussa jätetty runsaasti sähköisiä aselupahakemuksia. Puutteelliset hakemukset hidastavat lupa-asioiden käsittelyä. Hakija voi nopeuttaa käsittelyä täyttämällä sähköisen hakemuksen huolellisesti sekä liittämällä hakemukseensa kaikki tarvittavat liitteet, muistuttaa poliisihallitus.
Maaliskuun alusta poliisin sähköiseen asiointiin avattiin uusina palveluina mahdollisuus panna lupa-asioita vireille ja tehdä ilmoituksia ampuma-aseasioissa. Poliisilaitosten lupakäsittelyä tai luvan myöntämisen perusteita uusi asiointikanava ei kuitenkaan muuttanut. Reilussa kolmessa viikossa poliisilaitokset ovat vastaanottaneet lähes 3000 sähköistä aselupahakemusta. Sähköinen asiointi on kätevää ja useimmissa tapauksissa riittävää. Hakemuksissa ja ilmoituksissa on kuitenkin havaittu runsaasti puutteita.
– Sähköinen hakemus tulee täyttää huolellisesti ja tallettaa mukaan kaikki tarvittavat liitteet kuten esimerkiksi kuva metsästyskortista. Silloin poliisilaitoksen on mahdollista tehdä aselupapäätös joutuisasti ilman lisätietopyynnön aiheuttamaa viivettä, muistuttaa ylitarkastaja Tarja Ranta Poliisihallituksesta.
Sähköiseen asiointipalveluun ollaan lisäämässä ohjeita opastamaan hakemuksen täyttämisessä sekä muistutuksia liitteiden tallentamisesta.
Lisätietoja saa poliisi.fi-sivuilta sekä poliisin valtakunnallisesta neuvontapalvelusta.