sunnuntai, 28 huhtikuun, 2024

Tarina pojasta ja viritetyllä mopolla kaahailusta – poliisi opastaa esimerkein nuoria kuljettajia

Poliisin julkaisema fiktiivinen tarina kertoo nuoresta mopopojasta, jonka mopokesä loppui lyhyeen. Tarinassa kerrotut seuraamukset ovat kuitenkin otteita oikeasta elämästä. Tarina voisi kertoa yhtä lailla mopotytöstä, tarinan julkaissut Lapin poliisilaitos toteaa.

Oli kaunis kesäilta. 15-vuotiaan Pekan taskussa poltteli tuore mopokortti ja autotallissa serkkupojalta kesätienesteillä ostettu mopo. Mopo oli rekisteröity isän nimiin.

Pekka oli huomannut somesta, että kaupungissa oli tänä iltana mopomiitti. Sinne hänenkin piti päästä! Pekka tarttui moponsa sarviin ja matka taittuikin lähes silmän räpäyksessä. Pekan iloksi serkkupoika oli virittänyt mopon ja kaasu pohjassa mopo nieli 70 km tunnissa.

Miitti järjestettiin yleisellä tiellä, kaupungin ulkopuolella olevalla teollisuusalueella. Mopokuskit esittelivät huimia ajotaitojaan muiden katsoessa lähietäisyydeltä. Pekkaan iski näyttämisen halu, varsinkin kun yksi taitoajajista oli naapuriluokan Reetta, jota hän oli katsonut sillä silmällä jo pitkään. Hän osallistui leikkimieliseen kiihdytyskisaan ja keuli paikalle kerääntyneiden katsojien seassa. Ajotaitojaan hän oli kartuttanut parin edellisen kesän aikana enon vanhalla mopolla mummolan pellolla, eikä jäänyt huonommaksi kuin toiset. Mutta kappas, samaan aikaan paikalle kaarsi myös poliisimaija, jonka ikkunasta poliisi näytti Pekalle pysähtymismerkkiä. Tarinassa seuraa kaksi vaihtoehtoista loppua:

A.    Pekka pysäyttää mopon, poliisit tutkivat sen liikennekelpoisuuden ja Pekka vastaa poliisien kysymyksiin. Kuten aikamies, hän ottaa vastaan seuraamukset, jotka ovat tässä tapauksessa:

  • Liikenneturvallisuuden vaarantaminen tai vakava piittaamattomuus ja sakkoa siltä osin, millä tavalla Pekka mopoaan kuljetti yleisellä tiellä muiden tienkäyttäjien seassa. Mopomiittihän tapahtuu pääsääntöisesti yleisellä tiellä, missä on voimassa tieliikennettä koskeva lainsäädäntö, vaikka miitissä on paikalla kymmeniä tai satoja ajoneuvoja.
  • Liikenneturvallisuuden vaarantamisena todettu toiminta on sakkoasia.
  • Liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja vakava piittaamattomuus liikenneturvallisuutta kohtaan on sakon lisäksi ajokieltoon johtava teko, jonka pituus on vähintään kuukausi.
  • Mahdollisesti myös kyseessä on törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, josta kerrotaan edempänä tarkemmin.
  • 66 km/h tai enemmän tunnissa kulkeva mopo on moottoripyörä. Poliisi poistaa moposta rekisterikilvet ja määrää sen valvontakatsastukseen katsastuskonttorille. Mikäli mopossa on todettavissa selkeästi liikenneturvallisuutta vaarantavaa teknistä vikaa, mopoa ei saa ajaa pois miitistä, vaan se on joko työnnettävä pois tai hankittava peräkärrykyyti.
  • Jarruton mopo on vakavaa piittaamattomuutta. Mikäli Pekan ajokortissa ei riitä kirjaimet kuin mopolla ajamiseen, saa hän moottoripyörällä ajamisesta sakkoa nimikkeellä kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta ja Pekka määrätään ajokieltoon. Toivottavasti Pekkakin oli tekemisensä mopomiitin usvassa harkinnut loppuun saakka, koska maanantaina odottavat kesätyöt tuntuvat olevan jo nuorillakin monesti riippuvaisia ajo-oikeudesta.
  • Isä omistaa mopon ja on tällöin syyllistynyt ajoneuvon luovuttamiseen ajo-oikeudettomalle, kun Pekalla eivät ”kirjaimet” riitä mopokortissa. Tällöin tekohetkellä ajoneuvotietojärjestelmään merkitylle mopon omistajalle määrätään sakko luovuttamisesta.
  • Katsastuskonttorille lähetettävän valvontailmoituksen myötä, poliisilta menee lisäksi Liikennevakuutuskeskukseen tieto moottoripyöräksi viritetyn ajoneuvon käyttämisestä liikenteestä.
  • Mikäli Pekan viritetty, yli 66 km/h kulkeva mopo oli vakuutettu mopoksi, asia menee vakuutusyhtiön käsiteltäväksi. Mopon muuttamisesta moottoripyöräksi joutuu maksamaan vakuutusyhtiölle yleensä kolmen kuukauden taannehtivan vakuutusmaksun nollabonuksilla yhtiön harkinnan mukaan. Jos sen sijaan Pekan viritettyä mopoa ei olisi vakuutettu ja se olisi poistettu liikennekäytöstä, perisi Vakuutuskeskus Pekan ikä ja paikkakunta huomioiden 1 500 – 2 000 euroa. Jos Pekalle olisi kikkaillessa käynyt vahinko, ei hän olisi saanut korvausta omista henkilövahingoistaan.

B.    No, entäpä jos Pekka lähteekin ajamaan päättömästi karkuun poliiseja. Hän vaarantaa ajaessaan sekä oman että muiden liikenneturvallisuuden hyvin nopeasti ja huomattavasti vakavammin. Seuraamukset ovat tässä tapauksessa:

  • Luonnollisesti edellä kerrotut, A-kohdan asiat toteutuvat. Lisäksi poliisia pakeneva mopoilija syyllistyy hyvin helposti törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Taajaman alemmilla nopeusrajoitusalueilla mopolla seitsemää kymppiä ajaminen on jo itsessään sitä. Pakeneva ajoneuvo jättää paetessaan noudattamatta usein myös paljon muita liikennesääntöjä – sääntöjä, jotka ovat tarkoitettu kaikkien liikenteessä liikkuvien ihmisten turvallisuuden takaamiseksi.
  • Poliisi laatii lastensuojeluilmoituksen sosiaaliviranomaiselle lapsen tekemän rikoksen vuoksi.
  • Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen tarkoittaa:
  • Poliisin esitutkinnan suorittamista. Pekkaa kuulustellaan tekoonsa rikoksesta epäiltynä huoltajan/huoltajien kera. Avustajankin saa palkata mukaansa halutessaan.
  • Ajokieltoa, joka on aina vähintään kolme kuukautta. Ajokieltojen pituuksia voi Pekka kauhistella osoitteessa poliisi.fi/ajokiellot. Puolen vuoden ajokielto on aika tavallinen.
  • Lisäksi kun huomioidaan, että Pekan ajoneuvo onkin moottoripyörä, mutta ajo-oikeus hänellä riittää vain mopon kuljettamiseen, pidennetään ajokieltoa kulkuneuvon oikeudetta kuljettamisen eli kansankielellä kortitta ajon vuoksi.
  • Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen tuomitaan käräjäoikeuden istunnossa poliisin suorittaman esitutkinnan jälkeen ja ajokiellon pituus määräytyy siellä.

Mopo on mopo

Mopon rakenteellinen suurin sallittu nopeus on 45 km/h. Mikäli mopoksi rekisteröity mopo kulkee 66 km/h tai enemmän, asiaa käsitellään sen jälkeen edellä kerrotulla tavalla moottoripyöränä.

Nopeudeltaan 45 – 65 km/h kulkevat mopot käsitellään rakenteeltaan sääntöjen vastaisina ajoneuvoina. Kuljettajalle annettaan sakkoja ja mopo määrärään valvontakatsastukseen. Valvontakatsastus rekisteröintikatsastuksen laajuudessa tarkoittaa sitä, että mopo esitetään katsastuskonttorilla varusteiltaan ja tekniseltä kunnoltaan siinä tilassa, missä se on saanut aikanaan hyväksynnän Suomen tieliikenteeseen. Tämä asia kannattaa huomioida, kun pajalla iltoja viettää ja mopoon osia vaihtaa.

Turvallisia kilometrejä mopokuskeille ja muille liikenteessä liikkuville!

SAMANKALTAISET UUTISET

LUETUIMMAT 24h

Kommentoidut

UUSIMMAT