perjantai, 26 huhtikuun, 2024

Kurikan Jalasjärven maaliskuisen jäärataturman esitutkinta on valmistunut

Kurikan Jalasjärvellä 7.3.2020 jääradalla tapahtuneeseen 14-vuotiaan pojan kuolemaan johtaneen tapahtuman esitutkinta on saatu päätökseen

7.3.2020 Kurikassa Jalasjärvellä Hirvijärvellä jääradalla yksi autossa matkustajana ollut 14-vuotias poika menehtyi. Asiaa on tutkittu kuolemantuottamuksena.

Tehdyssä esitutkinnassa on selvinnyt, että kaksi autoa on ollut radalla ajamassa. Etummaista autoa on ajanut alle 15-vuotias henkilö ja kyydissä on ollut yksi henkilö. Takana on tullut 15 vuotta täyttäneen henkilön ajama auto, jonka kyydissä on ollut yksi henkilö. Esitutkinnan perusteella on todennäköisenä tapahtumankulkuna selvitetty, että edellä ajaneen auton eturengas on osunut jäässä olleeseen reikään ja tästä syytä auto on kääntynyt katolleen. Takaa tullut auto on osunut lievästi katolleen kääntyneeseen autoon ja pysähtynyt. Pian autojen pysähdyttyä autot ovat vajonneet jään lävitse. Katolleen kääntyneen auton kuljettaja on päässyt pois autosta mutta matkustajana ollut henkilö ei ollut päässyt pois. Autoon jäänyt henkilö oli menehtynyt. Takaa tulleen auton kuljettaja ja matkustaja olivat päässeet ulos autosta.

Tehdyn esitutkinnan perusteella etummaista autoa kuljettaneella kuljettajalla ei ole osuutta epäiltyyn kuolemantuottamukseen. Tapahtunut auton kääntyminen katolleen ja veteen uppoaminen ja siitä seurannut apukuljettajan hukkuminen on ollut kuljettajalle ennalta-arvaamaton tapahtuma. Esitutkinnan perusteella auton kääntyminen katolleen on johtunut auton renkaan osumisesta jäässä olevaan reikään. Tehdyn esitutkinnan perusteella ajaessaan jääradalla turma-auton kuljettaja ei ole ollut ennalta tietoinen jääradassa olleesta reiästä. Asian rikosoikeudelliseen arviointiin liittyy myös kuljettajan nuoruus. Lisäksi turma-auton kuljettaja ollut tekohetkellä alle 15-vuotias, joten hän ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa ja asian esitutkinta on hänen osaltaan lopetettu.

Tehdyn esitutkinnan perusteella turma-auto perässä autoa kuljettaneella ei ole myöskään osuutta tapahtuneeseen kuolemantuottamukseen. Tapahtunut edellä ajaneen turma-auton kääntyminen katolleen ja veteen uppoaminen ja siitä seurannut apukuljettajan hukkuminen on ollut takaa tulleelle auton kuljettajalle ennalta-arvaamaton tapahtuma. Takaa tulleen kuljettajan auto on pysähtynyt katollaan olleen auton viereen osuen katollaan olleeseen autoon ja molemmat autot ovat vajonneet veteen. Takaa tulleen auton kuljettaja ei ole toiminut tapauksen yhteydessä huolimattomasti tai tahallaan niin, että edellä ajaneen auton kyydissä ollut matkustaja olisi hänen toimintansa vuoksi menehtynyt.

Kuolemantuottamukseen liittyen kaikkiaan neljän henkilön osalta asia siirtyy syyteharkintaan. Syyttäjä päättää esitutkinta-aineiston perusteella nostetaanko asiassa syyte heidän osaltaan. Kaksi henkilöistä on jäädadalla turma-aikaan paikalla olleita aikuisia. Kaikkien neljän henkilön osalta syyttäjä syyteharkinnassa harkitsee ovatko he olleet vastuussa radalla tapahtuneesta ajosta ja jääradan kunnosta.

KOMMENTOI UUTISTA

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

SAMANKALTAISET UUTISET

LUETUIMMAT 24h

Kommentoidut

UUSIMMAT