Koko kevättalven ajan sähköpostiini on tipahdellut lähes päivittäin kehotuksia saattaa eräässä pankissa tilitietoni ajan tasalle. Kun kyseessä sattui olemaan sellainen pankki ja sellainen tili, jolla ei vuosikymmeniin ole ollut tapahtumia, pidin huomautusta hyvinkin aiheellisena, mutta viestiin vastaamista tarpeettomana.

Olen deletoinut kohteliaan ystävällisen kehotuksen sähköpostistani kymmeniä kertoja tajuamatta, että huijausyrityshän siinä on kyseessä.

Huijari paljasti itsensä ja herätti huomaamaan asian vasta yrittäessään entisten asiallisilta vaikuttaneiden kehotusten sijaan koronalla kiristää ruuvia. Silloin alkoi päässä raksuttaa, että eihän mikään pankki sellaista keinoa käyttäisi.

Hyvä asiakas,

Koronaviruksen puhkeamisen vuoksi kaikissa pankkipalveluissa on tehtävä useita päivityksiä, ja tällä kertaa kaikkien asiakkaiden on päivitettävä yhteystietonsa.

Kaikki palvelut keskeytetään 10 päivän kuluessa, jos et ole päivittänyt yhteyshenkilöä.

Tavoitteenamme on tarjota asiakkaillemme entistä käyttäjäystävällisempi ja turvallisempi tapa käyttää verkkopankkia.

Päivityksen jälkeen voit kirjautua sisään palveluihin, jotka edellyttävät online-todennusta tai esimerkiksi maksujen vahvistusta verkkopankin kautta.

Tehkää päivitys linkistä Tästä
Xxxxpankki
Asiakaspalvelu

Viesteissä ja lomakkeissa on tietysti pankin logo ja muut tunnusmerkit hyvinkin oikeilta vaikuttavina. Jos todella olisin alkanut laittaa sinne yhteystietojani, avainlukukortin kuvaaminen ja muut tarvittavat toimenpiteet olisi kai lopulta herättänyt huomaamaan mistä on kysymys.

Toisaalta huvittaa ajatus, että piruuttanikin olisin ohjeen mukaan laittanut pankkiasiani ”kuntoon”. Miltä olisi näyttänyt huijarin naama, kun hän onnistuneen operaation tuloksena olisi kiirehtinyt tyhjentämään tiliäni, jolla ilmeisesti on muutamia kymmeniä senttejä, jos se tili ylipäätään on enää edes voimassa.

Aiheeseen liittyen